Ajankohtaiset tiedotteet

Koeasukas Reetta Sojakka on löytänyt Iisalmesta kiireneutraaliutta – odotuksissa uudet kokemukset ja arki lähellä luontoa

Reetta Sojakka nauttii Iisalmen lähiliikuntapaikoista.jpgReetta Sojakka nauttii Iisalmen lähiliikuntapaikoista.
9.6.2023 9.00
0

Iisalmessa jo perinteeksi muodostunut kesäajan markkinointitoimi, Koe Iisalmi! -kampanjan koeasumisen jakso, on jälleen alkanut tämänvuotisen koeasukkaan Reetta Sojakan muutettua kaupunkiin. Reetta Sojakka työskentelee Iisalmen kaupungin varhaiskasvatuspalveluissa varhaiskasvatuksen opettajana ja kertoo niin työstään kuin vapaa-ajan kokemuksistaan @koeiisalmi -Instagram-tilillä kesän ajan. Reetalla on takanaan vajaa viikko iisalmelaisuutta, ja aiemmin aina pääkaupunkiseudulla tai ulkomailla asuneena hän tunnistaa jo nyt Iisalmen kiireneutraalin ilmapiirin, jota esimerkiksi ruuhkattomuus ja joka puolella lähellä oleva luonto vesistöineen vahvistavat. Koeasumisen kampanjan kantava idea onkin tarkastella kaupunkia joka kesä erilaisen taustan omaavan nuoren muuttajan silmin ja kertoa siitä aidosti ja vuorovaikutteisesti some-seuraajille.

Koe Iisalmi! -kampanjan Instagram-tilissä (@koeiisalmi) on kesäkuun ensimmäisellä viikolla nähty jo vilauksia siitä, millaista on muuttaa täysin vieraaseen kaupunkiin, mutta toisaalta kovin odotettuna koeasukkaana, jolle By Iisalmi -verkostoon kuuluvat Ylä-Savon ammattiopiston opiskelijat ovat remontoineen ja sisustaneet kesäkodin. Instagramin kuva- ja tarinaosiot kertovat Reetta Sojakan ihastuneen Petterinkulma Oy:n vuokrakotiinsa, saaneen ensikosketusta työhönsä varhaiskasvatuspalveluissa, löytäneen lähiuimarannan ja pulahtaneen virkistäviin vesiin viileähköstä kesäsäästä huolimatta. Mutta miten Reetta löysi tiensä Iisalmen koeasukkaaksi?

”Iisalmen Facebook-mainonta koeasumisesta tavoitti minut asuessani ja työskennellessäni Marokossa talvikauden ajan. Aloin miettimään, että tämähän voisi olla tosi kiva juttu!”, kertoo Reetta Sojakka.

”Koeasumisen ja seutumme kesätyömahdollisuuksien mainontaa on kohdennettu nuorille osaajille opiskelukaupunkeihin ympäri Suomen, ja olemmekin saaneet vuosittain hakemuksia hyvin eri alojen osaajilta kaikkialta Suomesta. Ja Reetta on jo toinen koeasukas, joka muuttaa itse asiassa kotimaan ulkopuolelta meille Iisalmeen.”, huomauttaa Iisalmen kaupungin markkinointi- ja viestintäsuunnittelija Laura Koski.

Kampanjan tavoitteena on kasvattaa Iisalmen tunnettuutta kaupunkina, jossa on tarjolla monipuolisia, kansainvälisiäkin uramahdollisuuksia – kesätyöjakso voi toimia oivallisena keinona päästä tutustumaan näihin urapolkuihin, ja ilmaisen tai huippuedullisen koeasumisen edut toimivat erinomaisina houkuttimina päätyä juuri Iisalmeen lukuisten vaihtoehtojen joukosta. 


 Ruuhkattomuus ja lähellä oleva luonto synnyttävät kiireneutraaliutta arkeen


Tänä vuonna koeasumisen teemana on kiireneutraalius, sillä Iisalmen tavoitteena on olla maailman ensimmäinen kiireneutraali seutukaupunki. Kiireneutraalius tarkoittaa pyrkimystä tasapainoiseen, hyvinvoivaan arkeen, johon liittyen Iisalmella onkin monia vahvuuksia. Myös koeasukas Reetta Sojakka on niitä tunnistanut heti ensihetkinään Iisalmessa:

”Jo nyt olen huomannut, että joka puolella Iisalmea ympäröivillä vesistöillä on rauhoittava vaikutus. Lähellä oleva luonto synnyttää kiireettömyyden tunnetta. Keskustassa ei ole valtavia ruuhkia ja kauppaliikkeissäkin olen jo saanut kiireetöntä, hyvää palvelua!”, kuvailee Reetta Sojakka. 


 Hyvinvoivaan, tasapainoiseen arkeen kuuluu mielekkään työn lisäksi myös harrastukset. Reetta Sojakka sai kaupungilta harrastuspassin, jonka myötä hän pääsee testaamaan niin kulttuuri- kuin liikuntaharrastuksiakin. 

”Aion käydä testaamassa kaikki Iisalmen uimarannat ja upouudessa Saukko-uimahallissa olen jo ehtinytkin käydä. Paloisvuori, historiallinen Runni ja telttailu seudulla kiinnostavat myös. Ja tietysti maailman pienin ravintola Kuappi pitää kokea!”, Reetta Sojakka hahmottelee kesän suunnitelmiaan. 

”Me Iisalmen kaupungilla pidämme tosi tärkeänä, että jokainen koeasukas pääsee kokemaan Iisalmen omista lähtökohdistaan käsin. Annamme kyllä vinkkejä ja inspiraatiota ja sovimme viestinnän peruspelisäännöistä, mutta koeasumisen kesää ei ole käsikirjoitettu valmiiksi. Meille aitous on tärkeää ja luotamme siihen, että avoimin, positiivisin mielin kaupunkiin muuttava koeasukas pystyy tuomaan some-viestinnässään esille jotain uutta näkökulmaa, jota me paikalliset emme samalla tavalla huomaakaan!”, kertoo kampanjan koordinoinnista vastaava Laura Koski.

Reetta Sojakan kesäkokemuksia niin työssä kuin vapaa-ajallakin voi seurata @koeiisalmi -Instagram-tililtä. Instagramin kautta seuraajat voivat myös vinkata koeasukkaalle käyntikohteita, harrastusmahdollisuuksia ja muuta paikallistietoutta – sehän sosiaalisessa mediassa on parasta, että iso joukko ihmisiä voi olla vuorovaikutuksessa helposti keskenään. Sosiaalisen median lisäksi www.iisalmi.fi/koeiisalmi -sivulta löytyy Reetan kuulumisia, kuten videohaastatteluja.