Turvallista ja aktiivista koulumatkaa
Ylä-Savon kouluissa on kuluneen vuoden aikana kiinnitetty huomiota turvalliseen ja ympäristöystävälliseen koulumatkaliikkumiseen. Kouluille laadittiin suunnitelmat, joissa autokyyteihin ja koulukuljetuksiin liittyviä saattoliikennepaikkoja kehitetään turvallisemmiksi ja toimivammiksi pienin muutostöin tai kokonaan siirtämällä saattoliikenteen paikkaa. Lisäksi nuoret haastettiin itse pohtimaan miten turvallisuutta ja ympäristöystävällistä liikkumista voitaisiin parantaa.
Raportti koululaisten turvallisen ja viisaan liikkumisen edistämisestä Ylä-Savon kunnissa sekä kestävän liikkumisen suositukset koulukiinteistöjen ja niiden lähialueiden suunnitteluun löytyvät viereisestä aineistosta.
Liikenneturvallisuussuunnitelma
Ylä-Savon ja Siilinjärven yhteinen liikenneturvallisuussuunnitelma
valmistui v. 2017. Suunnitelma sisältää katsauksen seudun
väestökehitykseen ja yhdyskuntarakenteen muutoksiin,
liikennejärjestelmän ja asukkaiden liikkumisen nykytilaan sekä
liikenneturvallisuustilanteeseen. Nykytilanteesta tehtyjen havaintojen
perusteella liikenneturvallisuudelle ja sen kehittämiselle on kuvattu
visio ja asetettu tavoitteet liikenneturvallisuustyön kohdentamiseksi.
Suunnitelma sisältää myös ehdotuksen liikenneturvallisuustyön jatkuvasta
toimintamallista. Suunnitelman painopisteenä olivat kuhunkin kuntaan
mahdollisimman toteuttamiskelpoiset ja realistiset toimenpidelistat
liikenneympäristön ja esteettömyyden parantamiseksi.
Liikenneturvallisuussuunnitelma on ladattavissa Ely-keskuksen sivuilta
tai sivun oikean laidan linkistä.
Ydinkeskustan kehittämissuunnitelma
Liikenneturvallisuus
Ydinkeskustan kehittämissuunnitelman tavoitteena on tehdä ydinkeskustan
katutiloista kävelypainotteisia. Suunnitelmassa on esitetty, että
ydinkeskustan sisäiset kadut Savonkatu, Louhenkatu ja Kauppakatu
muutetaan kukin kahden korttelin matkalta yksisuuntaiseksi.
Yksisuuntainen ajoneuvoliikenne mahdollistaa ajoratojen kaventamisen ja
jalkakäytävien leventämisen niin, että kadunvarsipysäköinti säilyy.
Leveämmillä kevyen liikenteen väylillä voidaan sallia myös pyöräily.
Ajoratojen kaventamisella ja risteysalueiden korottamisilla alennetaan
ajonopeuksia.
Pohjolankadun luonnetta on tarkoitus muuttaa ydinkeskustan kohdalla
läpikulkuväylästä keskustabulevardiksi. Kaupunkikuvan parantamisen
ohella tavoitteena on hillitä ajonopeuksia ja vähentää Pohjolankadun
estevaikutusta. Jalkakäytävät levennetään nykyisten pysäköintiruutujen
ulkoreunaan ja kadunvarsipysäköinti sallitaan matalan reunakiven yli
ajaen. Pyöräily sallitaan näillä levennetyillä yhteiskäyttöalueilla.
Ydinkeskustassa ja sen reunamilla on lisäksi suunniteltu toteutettavaksi
yhdistetyt jalankulku- ja pyörätiet Riistakadulle ja Päiviönkadulle.
Näillä reiteillä täydennetään pohjois-eteläsuuntaista ja
itä-länsisuuntaista kevyen liikenteen verkostoa.
Kehittämissuunnitelmassa on myös esitetty tulevaisuudessa Päiviönkadun
ja Pohjolankadun risteyksen sekä Kuutolankadun ja Pohjolankadun
risteyksen muuttamista liikennevalo-ohjatuiksi. Suunnitellut
liikennevalot on tarpeen toteuttaa liikennemäärien kasvaessa ja edellä
mainittujen ydinkeskustan katujen suuntamuutosten vaikutuksesta.
Esteettömyys ja viihtyisyys
Suunnitellut kävelypainotteiset kadut parantavat esteetöntä liikkumista
ja ympäristön viihtyisyyttä. Kadut rakennetaan siten, että korkeat
reunakivet poistuvat ja liikkeiden sisäänkäyntejä parannetaan
mahdollisuuksien mukaan. Kaduille lisätään viheristutuksia ja kalusteita
kuten pyörätelineitä, roska-astioita ja penkkejä. Lisäksi katutilojen
valaistusta uusitaan ja parannetaan.
Ydinkeskustan kehittämissuunnitelmassa esitetyillä toimenpiteillä
edistetään erityisesti keskustan liikenneturvallisuutta, mutta myös
julkisten tilojen yleistä turvallisuutta.
Ydinkeskustan kehittämissuunnitelmassa esitettyjen vaihtoehtojen
pohjalta on laadittu ydinkeskustan liikennesuunnitelma, jossa on
laadittu liikenteen toimivuustarkastelut sekä määritetty toimivuuden
edellyttämät toimenpiteet katuverkolla. Ydinkeskustan
liikennesuunnitelmaan voi tarkemmin tutustua sivun oikean
laidan linkistä.
Liikennemerkin asettaminen yksityistielle
Yksityistien tienpitäjä tarvitsee kaupungin suostumuksen liikennemerkin laittamiseen yleisesti liikenteeseen käytetylle yksityistielle. Suostumus haetaan lomakkeella