Räväkkänä kuntamentorina ja organisaatioshamaanina sekä ”Diili-Tiinana” tutuksi tullut Tiina Heikka pääsi syksyllä tutustumaan Iisalmeen Matchmade in Iisalmi -kampanjan vaikuttajavieraana. Mielenkiintoisen taustan vierailulle antoi paitsi Tiinan aiempi visiitti kaupunkiin Diili-ohjelman kuvausten ja Iisalmeen liittyneen tehtävän merkeissä, myös Tiinan tausta kuntajohtajana, joka on hypännyt yrittäjäksi. Näistä lähtökohdista käsin oli selvää, että Tiinalla on kykyä tarkastella Iisalmen ihmeitä monesta eri näkökulmasta käsin. Hänelle laadittiinkin vierailuohjelma, jossa kosketusta tuli niin kansainvälisiin vientiyrityksiin, maatalouteen, kaupungin johtoon kuin kulttuuriinkin. Vierailuilta oli tavoitteena löytää jotain uutta Iisalmesta ja sen menestystekijöistä – Iisalmen ihmeistä. Tuloksena oli kymmenen ihmeen kokoelma sekä kehittämisehdotuksia.
“Diili-ohjelmassa pääsin raapaisemaan Iisalmen ihmeen pintaa ja nyt odotan, että pääsen vielä syvemmin näkemään, mikä mahdollistaa kasvavien ja kansainvälisten yritysten menestymisen juuri Iisalmesta käsin. Myös kaupungin rooli elinkeinotoiminnan kehittäjänä ja kuntamarkkinoinnin uudistajana kiinnostaa. Haluan oppia ja nostaa esille niitä menestystekijöitä, joista voisi olla hyötyä laajemminkin Suomen ja kuntien kehittämiselle. Veikkaan, että tulee ihan mieletön viikko. Ja viime Iisalmen reissun jälkeen sain potkut, niin nyt on tietynlainen näytönpaikka, että pystyn parempaan”, Tiina Heikka kertoi suunnitelmistaan ennen tutkimusmatkaansa Iisalmeen. Miten matchmaker Tiina sitten todellisuudessa otettiin vastaan – saiko hän avoimen vastaanoton ja syntyikö hedelmällisiä keskusteluja:
”Minut otettiin Iisalmessa hienosti vastaan ja arvostan suuresti sitä, miten ihmiset olivat raivanneet kalentereihinsa tilaa minua varten. Yrityksissä ymmärretään, miten tärkeää on yhdessä viestiä myönteisesti Iisalmesta.”, kuvailee Tiina Heikka saamaansa vastaanottoa.
Iisalmen ihmeet ovat päätyneet valtakunnallisenkin median otsikoihin – toki useamminkin soisi niistä kerrottavan. Mitkä Tiinan tunnistamista Iisalmen ihmeistä näyttäytyivät erityisesti sellaisina, että ne ansaitsisivat medialta huomiota ja miksi?
”Iisalmessa on hämmentävän paljon menestyneitä kansainvälisiä yrityksiä, mutta myös pienempiä esim. alihankintaa tekeviä yrityksiä, joista myös riittäisi tarina jos toinenkin kerrottavaksi maailmalle. Yleinen tekemisen asenne ja esimerkiksi halu ratkaista asiakkaiden laajojakin ongelmia, on yritysten kehittämistä yhdistävä seikka. Siinä olisi paljon opittavaa monelle yritykselle.” Tiina Heikka kiteyttää.
Tiina Heikka on nostanut kymmenen ihmeen listalleen myös savolaisuuden, jonka hän toteaa tarvitsevan uudelleenbrändäystä. Heikan mukaan esimerkiksi lause ”Vastuu jää kuulijalle.” ei sovi savolaiseen toimintakulttuuriin – ei ainakaan siihen, johon hän Iisalmessa pääsi tutustumaan. Sen sijaan ”Yhet puhheet.” voisi hyvinkin olla uusi savolaisten slogan, eli kerran sovitaan asiat ja se pitää.
Iisalmen kaupunki haluaa vahvistaa Tiina Heikan tunnistamien kymmenen ihmeen mahdollisuuksia toimia aidosti kaupungin menestystekijöinä julkaisemalla niistä kootun some-sisältösarjan joulukuun aikana. Samalla tarjotaan muillekin seutukunnille ja yrittäjille mahdollisuus tarkastella, voisiko Iisalmen ihmeistä oppimalla kehittää omaakin toimintaa:
”Matchmaker-Tiinan ihmeet nostetaan somepostauksilla kaikkien seuraajiemme kommentoitaviksi. Toivomme, että ihmiset pysähtyisivät miettimään ihmeiden merkitystä ja mahdollisuuksia. Voisiko vaikka ihme nimeltä sitoutuminen vaikuttaa omassakin arjessa entistä enemmän, tai voisiko juuria tuoda oman yrityksen toiminnassa vielä vahvemmin esille ja vahvuudeksi? Annamme myös mahdollisuuden jatkaa Tiinan listaa kertomalla omat ajatuksensa Iisalmen ihmeistä.”, kertoo Iisalmen kaupungin markkinointi- ja viestintäsuunnittelija Laura Koski.
Some-postausten sarja johdattaa lukijansa tutustumaan tarkemmin kuhunkin ihmeeseen iisalmi.fi/iisalmen10ihmettä -sivulta. Samalla sivulla on mahdollista ilmiantaa myös itse tärkeiksi kokemansa ihmeet.
Iisalmessa uskotaan, että avoin vuoropuhelu ja yhdessä tehty kehittämistyö voi synnyttää yhä uusia ihmeitä. Tiina Heikan tutkimusmatkallaan havaitsemat kehittämismahdollisuudet tullaankin viemään sidosryhmien kanssa työstettäviksi. Joskus kehittämisideat eivät vie ainakaan suoraan jatkotoimenpiteisiin, mutta on silti terveellistä tarkastella omaa toimintaansa ulkopuolisen tekemien havaintojen kautta. Pelkkä vahvuuksien listaaminen ei ole se, millä maailmaa muutetaan – on myös tunnistettava heikommat osa-alueet ja petrattava niidenkin kanssa. Tulevaisuudessa ihmeitä listaavalle sivulle saattaakin siis nousta jokin kehittämisaskel, joka on saanut alkusykäyksensä Tiinan tutkimusmatkan löydöksistä!
Palataanpas vielä ihmeisiin, joista viimeisin – villinä korttina esitelty – kertoo Iisalmen hyvännäköisistä miehistä. Miksi tällainen seikka on noussut Tiina Heikan listalle mahdollisena menestystekijänä?
”Mielestäni kaikessa tekemisessä pitää aina olla myös huumoria mukana ja sehän sopii myös savolaisuuteen. Vaikka tehdään tosissaan, ei tarvitse silti olla otsa kurtussa. Miksipä ei siis voisi olla myös tämä hyvännäköisten miesten teema yhtenä markkinointikärkenä!” Heikka ehdottaa pilke silmäkulmassa.
Tiina Heikan tunnistamat Iisalmen 10 ihmettä:
1. ARVOT
2. LAATU
3. ASIAKASLÄHTÖISYYS
4. SITOUTUMINEN
5. SAVOLAISUUS
6. KULTTUURI
7. JUURET
8. ULKOPUOLINEN RAHOITUS
9. PITKÄJÄNTEISYYS
10. VILLI KORTTI: ”IISALMESSA ON HYVÄNNÄKÖISET MIEHET
Iisalmen 10 ihmettä -somesarja:
Facebook: www.facebook.com/IisalmenkaupunkicityofIisalmi
Instagram: https://www.instagram.com/cityofiisalmi
LinkedIn: Iisalmen kaupunki - City of Iisalmi | LinkedIn