Ajankohtaiset tiedotteet

Kiireneutraali Iisalmi -kampanja: Kiireetöntä leikkiä lapsille, kansainvälisyyttä aikuisille

Kirkkopuiston leikkipuistossa kannustetaan kiireettömään, luovaan leikkiin..jpgIisalmen kaupunkiympäristöön on kiinnitetty liikennemerkkimäisiä kylttejä kannustamaan arjen tasapainoa ja palautumista vahvistavaan toimintaan. Torin kyltit mukaan lukien kylttejä on yhteensä noin 25 kpl.
12.5.2023 8.00
4

By Iisalmi -brändin allekirjoituksessa luvataan ”Emme odota ihmeitä. Teemme niitä.” Se tarkoittaa, ettei Iisalmessa odoteta, että joku muu ratkaisee haasteet, vaan Iisalmessa tartutaan itse toimeen. Iisalmelaiseen tapaan yhteisön jäsenet keksivät ja toteuttavat rohkeasti uusia asioita, joilla elämästä tehdään vieläkin parempaa, oli kyse sitten ihmisten, yritysten tai luonnon hyvinvoinnista. Nyt Iisalmessa peitotaan globaalia ongelmaa, joka voi pahimmillaan sairastuttaa – liiallista kiirettä. Lähellä luontoa, palveluja ja harrastusmahdollisuuksia mutta samalla kansainvälisten yritysten äärellä Iisalmessa voi nimittäin aidosti elää tasapainoista arkea helpommin, mitä monessa muussa paikassa. Tätä kiireneutraaliuden vahvuutta nostetaan nyt esille esimerkiksi liikennemerkeillä ja katubanderolleilla, jotka kannustavat asukkaita ja vierailijoita tekemään järkevillä valinnoilla arjestaan hyvinvoivaa.

Moni voinee yhtyä havaintoon, että joskus on tullut käveltyä pitkäkin matka ilman, että on tullut katsoneeksi ympäröivää maisemaa keskittyneesti. Kenties leikki-ikäisten lasten vanhemmille on tuttua, ettei arjesta aina löydy tilaa kiireettömälle leikille – sellaiselle, jossa mielikuvitus pääsee valloilleen. Monesti arjen askareet täyttävät mielen, eikä hyvää tekevälle päiväunelmoinnille jää sijaa. Iisalmen kaupunki haluaa oivalluttaa asukkaitaan huomaamaan kaupunkiympäristössä paikkoja, jotka ovat kuin tehtyjä näille palautumisen kannalta tärkeille asioille, kuten kiireettömälle leikille, kauniin maiseman ihailulle ja päiväunelmointihetkille. Tätä varten kaupunkiympäristöön on ilmestynyt viime viikkojen aikana sinivalkoisia liikennemerkkimäisiä kylttejä.

”Leikkipuistoihin, lenkkipolkujen varsille ja puistoihin kiinnitetyt liikennemerkkimäiset kyltit toimivat toivottavasti myönteisinä oivalluttajina. Me suomalaiset olemme tunnetusti kuuliaisia sääntöjen noudattajia, joten ehkäpä liikennemerkin muistutus maiseman ihailemisesta voi toimia ja tuoda arkeen havainnon siitä, miten kauniissa ympäristössä me täällä Iisalmessa elämme. Tällaiset havainnot vahvistavat kokemusta hyvinvoinnista ja viihtymisestä.”, kuvailee Iisalmen kaupungin elinkeinojohtaja Terho Savolainen.

Myös paraatipaikalla Pohjolankadun banderolleissa kerrotaan kaupungista, jossa voi elää yhtä aikaa maalla ja maailmalla. Se tarkoittaa arkea, jossa koti voi olla keskellä metsää tai vaikkapa järven rannalla elävällä maaseudulla, mutta työ löytyä kansanvälisistä tehtävistä maailman parhaita tuotteita valmistavassa vientiyrityksessä.

”Iisalmi tarjoaa ainutlaatuisen mahdollisuuden elää ihmisenmyötäisessä, pikkukaupunkimaisessa ympäristössä ja työskennellä silti globaaleissa verkostoissa, löytyyhän kaupungista harvinaisen monta kansainvälistä yritystä. Monelle potentiaaliselle muuttajalle tällainen yhdistelmä voi olla erityisen houkutteleva, sillä kansainvälinen ura kiinnostaa monia nuoria osaajia. Toisaalta nuoret arvostavat myös elämän väljyyttä ja vapaa-aikaa, ja siihen Iisalmen kaltaisessa lyhyiden välimatkojen kaupungissa jää aikaa.”, summaa Iisalmen kaupungin markkinointi- ja viestintäsuunnittelija Laura Koski.

Yksi Iisalmen vahvuus voi löytyä myös savolaisuudesta ja siihen olennaisesti liitetystä lupsakkaasta, välittämästä palveluasenteesta. Tämä valttikortti on nostettu ikään kuin palvelulupaukseksi Iiden ry:n jäsenyrityksissä, jotka ovat lähteneet mukaan kampanjaan asiakastilojen kyltityksillä. Esimerkiksi Taksipalvelu Kumpulainen Oy:n taksissa luvataan: ”Meellä on aekoo asiakkaellemme – tervetulloo!” ja Tiinan Treenipalveluissa ”Suap viihtyä iliman kiirettä”.

”Pyrimme tekemään asiakkaan matkasta mahdollisimman mukavan ja kiireneutraalin. Mielellään olemme mukana näissä kaupungin markkinointitempauksissa, sillä mekin haluamme toimia yhteisten arvojen mukaisesti ja olla ylpeitä Iisalmesta sekä iisalmelaisuudesta. ”, kertoo Taksipalvelu Kumpulainen Oy:n yrittäjä Jani Kumpulainen.

Taksipalvelu Kumpulainen Oy haluaa palvella asiakkaitaan mahdollisimman kiireneutraalisti. Hymyilevää palvelua tarjoaa kuljettaja Jenni Eskelinen..jpg

Kuva: Taksipalvelu Kumpulainen Oy:n kuljettaja Jenni Eskelinen tarjoaa asiakkaille kiireneutraalia, mukavaa palvelua tarttuvan hymyn kera.

”Tutkimme nyt kevättalvella iisalmelaisten kokemuksia arjen tasapainoisuudesta jo toisen kerran toteuttamallamme kiirebarometrilla, ja saimme yli 400 vastausta. Samoin kuin syksyllä toteutetussa kyselyssä, kokee yli 70 % vastaajista kiirettä joko päivittäin tai viikoittain. Moni vastaajista on havainnut, että omaa asennoitumista ja tekoja muuttamalla voisi olla myönteisiä vaikutuksia tasapainoisen arjen rakentamiseen. Juuri tällaiset omassa arjen ympäristössä esille tulevat muistutukset, kuten opaskyltit, voivatkin olla tärkeitä havahduttajia sille, että on lupa ja on tärkeää ottaa aikaa omalle hyvinvoinnille.”
, toteaa Laura Koski.

”Iisalmen tavoitteena on olla Suomen houkuttelevin seutukaupunki. Houkuttelevuutta kehittäessä tarkastelukulma kannattaa avata kauempaa, katsoa jopa kansainvälisestä vinkkelistä. Mitkä asiat ovat niitä aitoja vahvuuksia, jotka voivat houkutella kaupunkiimme uusia osaajia, uusia yrittäjiä – synnyttää uutta, kestävää kasvua? Kenties meille jo tavanomaisiksi muuttuneet asiat, kuten lähellä oleva luonto ja harrastusmahdollisuudet, ovatkin jollekulle toiselle houkuttelevaa luksusta ja haaveita. Jotain, joka myötävaikuttaa isoon päätökseen muuttaa Iisalmen seudulle työskentelemään kansainvälisten yritystemme tarjoamissa kiinnostavissa työtehtävissä tai tekemään Iisalmessa uraa yrittäjänä.”, kiteyttää Terho Savolainen.

Iisalmen kaupungin ja By Iisalmi -verkoston Kiireneutraali Iisalmi -kampanjan monikanavaisen digimainonnan jakso käynnistyy maanantaina 15.5.2023. Kohdealueita ovat mm. yliopistokaupungit, joissa on paljon nuoria, korkeakoulutettuja osaajia, joita seutumme yrityksiin kaivataan. Esimerkiksi uraviestintään ja rekrytointiin painottuvassa LinkedInissä kampanjan viesti on saanut kohderyhmältään erinomaisen vastaanoton – viesti puhuttelee nuoria osaajia. Iisalmen kaupunki kannustaa seudun yrityksiä hyödyntämään kampanjajaksoa esimerkiksi niin, että viestii omissa some-kanavissaan oman työyhteisönsä palautumisen ja yhteisöllisyyden teoista. Hokkuspokkusta ei tarvita, vaan aitoja tekoja askel kerrallaan niin koti- kuin työarjessakin.