Ajankohtaista

Iisalmi hakee "matcheja" somevaikuttajien avulla: Diilin Iisalmessa kuvatun jakson yhteydessä käynnistetään vaikuttajahaku syksyn kampanjaa varten

Diili.pngOsin Iisalmessa syksyllä 2021 kuvattu Diili-ohjelman jakso esitetään televisiossa 5.5.2022.
28.4.2022 12.00

Tarkkasilmäiset kaupunkilaiset saattoivat viime syyskuussa huomatakin Iisalmen katukuvaan rantautuneen kuvausryhmän – käynnissä oli Nelonen TV:n suositun Diili-sarjan kuvaukset, joissa Iisalmi oli matkakohteena. Kilpailijoiden tehtävänä oli laatia uusi kaupunkimarkkinoinnin kampanja Iisalmen vetovoiman lisäämiseksi. Jakso esitetään televisiossa torstaina 5.5.2022 ja maksullisessa suoratoistopalvelussa se on nähtävissä jo viikkoa aiemmin, torstaina 28.4.2022. Iisalmi käynnistää varsinaisen ohjelmayhteistyöjaksonsa yhteydessä 5.5. kampanjan, jossa kaupungille haetaan seuturakkauden Amorin apulaisia – valovoimaisia somevaikuttajia, jotka ovat kiinnostuneita tutustumaan Iisalmeen ja tekemään sisältöjä kaupungin tarjoamista mahdollisuuksista uraan ja vapaa-aikaan liittyen omille someseuraajilleen kohdennettuna. Haussa on siis matchmakereitä Iisalmelle.

Iisalmen matchmakeriksi voi hakea toukokuun ajan kampanjasivulla, jossa hakijan tulee kertoa omasta somepresenssistään seuraajamäärineen. Hakemusten perusteella Iisalmi valitsee syyskuussa toteutettavaan kampanjaan vaikuttajan tai vaikuttajia, joille se korvaa Iisalmeen tutustumisen ajalta majoituksen ja sovitun ylläpidon lisäksi tietyn euromääräisen mediakorvauksen. Vastineeksi vaikuttaja tulee toimimaan Iisalmen matchmakerina, eräänlaisena Iisalmi-rakkauden välikätenä Iisalmen ja seuraajiensa välillä. 

”Jännityksellä odotamme, millaisia vaikuttajia kampanjaan hakee. Riippuen heidän sisältöteemoistaan rakennamme syyskuulle ohjelman, jossa vaikuttajavieraat pääsevät tekemään erilaisia tehtäviä By Iisalmi -yrityksissä ja kokemaan elämyksellisiä hetkiä Iisalmi ja tienoot -kohteissa. Niistä he sitten kertovat omissa somekanavissaan omille seuraajilleen sopimuksen mukaisesti. Tällainen mikrovaikuttajien ja vaikuttajien tuottama sisältö on aidompaa ja pidetympää, kuin täysin käsikirjoitettu markkinointisisältö ja uskomme tavoittavamme uusia, haluttuja kohderyhmiä kampanjan kautta.”, kertoo markkinointi- ja viestintäsuunnittelija Laura Koski Iisalmen kaupungilta.  

Ennakkokosiskeluakin on tehty: Muutamille somevaikuttajille on lähetetty Iisalmesta mysteeriboksit, joista löytyy Iisalmen seudulla valmistettuja tuotteita tai etuja seudun palveluihin. Mysteeriboksin saatteissa Iisalmi pyytää vaikuttajia tutustumaan yhteistyöehdotukseensa kampanjasivulla tai vinkkaamaan omassa verkostossaan jollekulle toiselle somevaikuttajalle tarjolla olevasta mahdollisuudesta:

”Paljastettakoon, että mysteeribokseista paljastuu muun muassa erään yläsavolaisen metsäkonevalmistajan nimeä kantava lelukoira – vai menikö se toisin päin, metsäkoneilla on koiran nimi!”, vinkkaa Iisalmen kaupungin elinkeinojohtaja Terho Savolainen pilkettä silmäkulmassaan ja jatkaa:

”Ehdottomasti kannattaa hakea Iisalmeen somevaikuttajaksi, sillä se mahdollistaa paitsi hienon yhteistyön ja rahallisen korvauksen, myös ainutlaatuisen mahdollisuuden tutustua Iisalmen seudun kärkiyritysten maailmaan. Tulemme sopimaan yritysten kanssa yhteistyötehtävistä, joiden kautta saadaan pientä diilimäistä kisailua vaikuttajien välille – kuka heistä saa aikaan parhaat diilit Iisalmelle!”

”Toivottavasti iisalmelaiset tai täältä syntyisin olevat voivat vinkata kampanjasta tuntemilleen somevaikuttajille tai muille potentiaalisille lähettiläille. Nyt on tuhannen taalan paikka saada houkuteltua Amor ampumaan rakkauden nuolia Iisalmen ja potentiaalisten muuttajien välille!”, kannustaa Laura Koski. 


Kampanjasivun ”Tätä on ihmeiden Iisalmi”-osio antaa kiinnostuneille vaikuttajille ensitiedot kaupungista, jonka tavoitteena on olla Suomen houkuttelevin seutukaupunki:

Tätä on ihmeiden Iisalmi
Olet ehkä kuullutkin puhuttavan Iisalmen ihmeistä – siitä, miten pienessä savolaisessa kaupungissa syntyy uskomaton
määrä maailman parhaita tuotteita. Olvin panimotuotteet, Genelecin kaiuttimet, Profile Vehiclesin ambulanssit, Normetin
kaivosajoneuvot, Lunawoodin lämpöpuu ja Ponssen metsäkoneet ovat kaikki kotoisin Iisalmen seudulta.
Iisalmessa ihmeellistä onkin mahdollisuus elää yhtä aikaa maalla ja maailmalla – luonnon ja kansainvälisten
uramahdollisuuksien äärellä. Ihmeellistä on myös se, miten kiireettömästi Iisalmessa arkea eletään.
Salaisuus on siinä, että kaikki on lähellä, ja monet asiat tehdään yhdessä ja yhteisöllisesti. Sinun ei tarvitse tehdä ihmeitä yksin.
Tutustu lisää

Kampanjasivu ja hakulomake avautuvat 28.4.2022 osoitteessa www.iisalmi.fi/matchmade