Menestystarinat

Ambulanssit kirittävät Suomen vientiä

1
 

Kauppalehti on julkaissut 26.2.2015 jutun "Ambulanssit kirittävät Suomen vientiä", joka kertoo kolmesta erikoisajoneuvoja valmistavasta yrityksestä.Esillä on myös iisalmelainen ambulanssien valmistaja Profile Vehicles Oy, jonka toimitusjohtaja Marko Revon haastattelu ohessa. Juttu luettavissa kokonaisuudessan:  http://app.kauppalehti.fi/uutiset/ambulanssit-kirittavat-suomen-vientia/NQehN5RT/uusimmat

Pohjois-Savossa, viitostien varrella, Iisalmi on ollut ambulanssipitäjä jo 1950-luvulta lähtien. Yksi Profile Vehiclesin perustajista, Matti Sollo , aloitti uransa erikoisajoneuvojen parissa ja teki Iikorista Suomen suurimman ambulanssien valmistajan. Nyt Profile Vehicles on alallaan Pohjoismaiden suurin.

Profile Vehiclesin muutoin harmaata hallia piristää keltaisten ambulanssien armeija. Tanskasta tuli kerralla 25 auton kauppa ja vuosi käynnistyi mukavasti.

Kun runko saapuu tehtaalle, siihen useimmiten vaihdetaan ensimmäiseksi uusi kattomoduuli. Alle uppoutuu valtava määrä tietotekniikkaa ja antenneja ja ylle asennetaan hälytysvalojärjestelmät sekä huomio- ja yksikköteippaukset.

Profile Vehicles on Daimler AG:n eli Mercedes-Benzin sopimuskumppani eli Van Partner, jolle autojen alustat tulevat suoraan valmistajalta, maahantuojilta tai jälleenmyyjiltä.

Periaatteessa ambulanssit ovat Sprinterin vakiopakettiautoja, mutta rakennusvaiheessa niihin voidaan lisätä toiveiden ja tarpeiden mukaan esimerkiksi jousituksia, neliveto tai automaattivaihteistot.

"Varastoista ambulansseja ei löydy, vaan jokainen auto räätälöidään tavalla tai toisella asiakkaalle", kertoo Profile Vehicles -konsernin toimitusjohtaja Marko Repo .

Korit eristetään lämpimiksi ja hiljaisiksi ja niihin asennetaan ensihoidon tarvitsemat laitteet sekä radiot, langaton verkko ja viranomaisten käyttämä Virve-puhelin. Potilasosasto eristetään ohjaamosta ja sen seinät, ovet, katto ja lattia sisustetaan kulutusta kestävillä hygieenisillä elementeillä.

Autoihin tarvitaan runsaasti myös erilaisia kaapistoja ja telineitä hoitovälineille, kantotuolit sekä paarit tai kahdet ja hoitajille ergonomiset istuimet. Ambulansseissa on lisäksi ajotietokoneet ja niissä navigointikarttojen ohella esimerkiksi potilastietojärjestelmät.

Erikoisimpia Profile Vehiclesin tekemiä ambulansseja ovat olleet Arabiemiraattien presidentin perheelle ja klaanille valmistetut autot.

Niistä tehtiin erilaisia versioita vip-käyttöön sekä painaville potilaille ja synnyttäjille. Vip-ambulansseissa sisustus oli kultaa ja hopeaa.

Painavien potilaiden autoissa käytettävyyden takasivat hissit ja ylipainoisten siirtelyyn valmistetut erikoispaarit. Äitiysambulanssissa oli puolestaan paarit äidille ja keskoskehto vauvalle. Ja joka autossa on tietysti parhaat mahdolliset varusteet ja hoitovälineet.

Iisalmelaisia huippuambulansseja on eliitillä myös monissa kehittyvissä maissa, ja asiakkaita ovat esimerkiksi Venäjän ja Valko-Venäjän päämiehet sekä Thaimaan kuningas.

Thaimaassa toinen ambulanssi on aina kuninkaan palatsilla ja toinen matkaa kuninkaan delegaation mukana. Molemmissa autoissa on varmuuden vuoksi tuplavarustus kaikille hoitolaitteille.

Paljon kotimaista alihankintatyötä

Tarkempi tekninen tieto ja hinta ovat salaisia. Normiversioon verrattuna esimerkiksi kuninkaalliset ambulanssit ovat kuitenkin aina maksaneet vähintään kaksin- tai kolminkertaisesti perusversioihin verrattuna.

Repo kertoo, että ilman hoitovälineitä ambulanssien keskihinta on noin 100 000 euroa. Hoito- ja muu varustelu nostaa hintaa noin 50 000 eurolla.

Profile Vehicles -konsernin liikevaihto on kasvanut kolme viime vuotta 15-20 prosenttia vuosittain ja oli viime vuonna yli 30 miljoonaa euroa. Toimihenkilöiden määrä on lisääntynyt Suomessa ja työntekijöiden Unkarin tehtaalla.

"Lähitulevaisuus näyttää siltä, ettei Suomessa tarvitse lisätä henkilökuntaa, mutta konsernissa kylläkin", Repo kertoo.

Profile Vehicles -konserni

Liikevaihto: noin 33 miljoonaa euroa (2015)
Budjetoitu kasvu: 15-20 prosenttia (2015)

Kasvu: lähinnä viennistä itäiseen Saksaan, Hollantiin, Lähi-itään ja Aasiaan sekä elinkaariliiketoiminnasta.
Mitä tekee: Valmistaa noin 500 erikoisajoneuvoa vuodessa, ambulanssien osuus on nykyisin 80 prosenttia.

Työntekijöitä: 140

Omistus: Marko, Keijo ja Johanna Repo.


 Profile 280 x 130.jpg