Julkaistut blogit -blogiarkisto

By Iisalmi -seminaari 21.11.2017: synnytetään uutta luomalla uusia verkostoja

byiisalmitolvanen.JPGToimitusjohtaja Ville Tolvanen Digitalist Groupista painotti, että sijainti ei ole toimijalle olennaista, hyvä idea sen sijaan on.
22.11.2017 13.22
0

Työn tekeminen on muuttunut, ja tuntuu, että monella alalla olemme vasta alkamassa ymmärtää muutosten laajuutta. Marraskuinen By Iisalmi -seminaari toi virkistäviä näkökulmia työhön ja sen digitalisoimiseen. Verkostoituminen ja ihmisten erilaisen osaamisen käyttöönotto ovat ilmeisen keskeisiä tekijöitä menestyksen luomisessa, oli kyseessä sitten ammattikorkeakoulu tai kivijalkapuoti.

Toimitusjohtaja Ville Tolvanen Digitalist Groupista painotti, että sijainti ei ole toimijalle olennaista, hyvä idea sen sijaan on. Hän ehdotti ajattelemaan Iisalmea ”mualiman napana”. Hulluus ja rohkeus ovat hyviä käsitteitä, nimittäin maailmassa tarvitaan toisintekijöitä.

- Pienellä tekijällä on digimaailmassa mahdollisuudet menestykseen, totesi Tolvanen. Tärkeintä on heittää aiemmat ajatukset romukoppaan ja alkaa ajatella uudella tavalla. - Muistetaan, että suomalaiset tykkäävät kuluttaa puhelimella ja muutetaan toimintaamme siten, kannusti Tolvanen toimijoita Ylä-Savossakin.

Ponssen hallituksen puheenjohtaja Juha Vidgren puolestaan kuvaili Ponssen tietä viiden metsäkoneen vuosituotoksesta 1 000 koneen nykyiseen vuosittaiseen tuottamisvauhtiin. Rehellisyys ja siitä syntyvä luottamus ovat luoneet mahdollisuuden yrityksen kansainväliseen menestykseen ja jatkuvaan palkintojen vyöryyn. 

- Olemme keskellä asiakkaita ja meillä on hyvä tekemisen meininki, kuvaili Vidgren. Tolvasen aiemmin esittämä teesi asiakkaiden osallistamisesta bisnekseen on ilmeisesti ollut Ponssen tekemisen ytimessä yrityksen perustamisesta lähtien – nykyään sosiaalinen media tosin helpottaa tätä yhteydenpitoa.

Olvin markkinointijohtaja Olli Heikkilä kertoi, että liiketoiminnan kehittämisessä tärkeää on luovuus: laitetaan useita siimoja veteen ja katsotaan, mikä kala nappaa. Esimerkiksi Iisalmi Pale Ale -sanaleikin sisältävä Olvi Iisalmi -sarja muodostui hitiksi, kun taas kevytolut ei ole samalla tavalla lyönyt läpi.

byiisalmiolvi.JPG
Olvi Oyj:n markkinointijohtaja Olli Heikkilä puhui Olvin brändäyksen valttikorteista.

Asiantuntija Timo Lindholm työ- ja elinkeinoministeriötä korosti työn vaatimusten kasvua, mutta toi samalla esiin toivon näkökulman: kun omasta osaamisesta pidetään kiinni, niin työn muutosten nopeassa vauhdissa pysytään kyllä mukana. - Peräänkuuluttaisin rohkeutta, muutosvalmiutta, kykyä ajatella uudella tavalla ja tarttua mahdollisuuksiin, totesi Lindholm ja kannusti myös muistamaan empaattisuuden, mikä ei roboteilta onnistu.

Iisalmen kaupungin 21.11.2017 järjestämään seminaariin osallistui satoja alueen elinkeinoelämän vaikuttajia ja muita aiheesta kiinnostuneita. Seminaarissa palkittiin By Iisalmi -tunnustuksella kovasta joukosta (Iisalmen Pelikarhut, Savonian sosionomiopiskelijoiden Kulttuurien karnevaalit, Olvi IPA, Rene Rinnekangas ja Kari Rönkkö) lumilautailija Rene Rinnekangas.

IMG_5773.JPG
Seminaarin esittelypisteillä riitti väkeä.

Tekstit: 
Kukka-Maaria Raatikainen, viestinnän ja suomen kielen lehtori, Savonia-ammattikorkeakoulu
Kuvat: Marika Makkonen, Iisalmen kaupunki