Monipuolisuutta musiikin
perusopetukseen OPH:n rahoittama kehityshanke Ylä-Savon musiikkiopistossa
Hankkeen tavoitteet
Hankkeen tavoitteena oli etsiä
uusia tapoja opettaa musiikin perusteita monipuolisesti ja yksilöllisesti
oppilasperusteista näkökulmaa tukien, mikä kannustaisi ja motivoisi oppilaita
koko taiteen laajan oppimäärän suorittamiseen. Tavoitteena oli myös etsiä uusia
ideoita opetukseen opettajavaihdon ja uusien opetusvälineiden avulla. Hankkeen
tavoitteena oli myös vertailla musiikin perusteiden opetusmenetelmiä sekä
kansallisesti että kansainvälisesti ja kehittää saatujen kokemusten perusteella
malli, jolla musiikin perusteiden opetusta voidaan yksilöllistää hankkeen
jälkeen nykyisten toimintamenojen puitteissa. Pyrkimyksenä oli myös löytää
uusia malleja musiikin perusteiden suorittamiseen taiteen perusopetuksen laajan
oppimäärän mukaisesti.
Opinnäytetyö
Hankkeen
innoittamana Ylä-Savon musiikkiopiston musiikin perusteiden opettaja hakeutui
suorittamaan ylempää ammattikorkeakoulututkintoa Tampereen
ammattikorkeakouluun, jossa hänen opinnäytetyönsä aihe musiikin perusteiden
opetuksen tutkimisesta ja kehittämisestä liittyi kiinteästä tähän hankkeeseen.
Opinnäytetyö on kokonaisuudessaan löydettävissä Theseus-tietokannasta.
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017113019054
Käytännön
toimen hankkeessa
Osa
musiikkiopiston instrumenttiopettajista osallistui hankkeeseen opettamalla
musiikin perusteita 15 minuuttia oppilaan soitto/laulutunnin yhteydessä.
Opettajat myös tehostivat musiikin perusteiden asioiden yhdistämistä
instrumenttiopinnoissa.
Opistolle
hankittiin leasing-sopimukselle iPad-tabletteja oppilaiden käyttöön. Padeillä
on tehty mm. omia sävellyksiä ja tietokilpailuja. niitä on myös käytetty
säveltapailuopetuksen apuvälineenä.
Opettajille
suunnatun kyselytutkimuksen mukaan oppilaiden musiikin perusteiden osaaminen
oli jonkin verran lisääntynyt ylimääräisen, henkilökohtaisen opetuksen avulla.
Toisaalta 15 minuuttia koettiin melko lyhyeksi ajaksi monipuolisen opetuksen
mahdollistamiseen. Hankkeeseen osallistuneiden oppilaiden nuotinluku ja
musiikintuntemus olivat tutkimuksen mukaan parantuneet. Säveltapailutaidot sen
sijaan eivät olleet merkittävästi kehittyneet.
Hankkeeseen
sisältyi myös opettajan vertaistapaamisia sekä kansainvälinen ulottuvuus:
Musiikin perusteiden opettaja pystyi opiskelutapaamisissaan tehokkaasti
vertailemaan kansallisesti eri tapoja opettaa musiikin perusteita. Myös
musiikin perusteiden opettajan vierailu Italian Firenzeen oli erittäin
avartava. Kansainvälisessä symposiumissa Iisalmessa joulukuussa 2017
ulkomaisten opettajien näytetunnit toivat tervetullutta vaihtelua niin
opettajien kuin oppilaidenkin arkeen. Tapahtumaan osallistui Ylä-Savon
musiikkiopiston eurooppalaisien yhteistyöoppilaitoksien edustajina kuusi
opettajaa Latviasta, yksi henkilö Italiasta sekä yksi Ranskasta. Opettajat
pitivät kukin vuorollaan oppilasryhmille demonstraatiotunteja, joista sitten
keskusteliin yhdessä mielipiteitä, työtapoja ja menetelmiä vertaillen.
Todettiin, että musiikki on pedagogista painotuksista ja kulttuurieroista
huolimatta kansainvälinen kieli, jonka säilymisestä on yhteisesti kannettava
huolta. Kaiken lähtökohta on motivaatio ja musiikin riemu!
Hankkeen
tuloksena voidaan todeta, että musiikin perusteiden opetus ja oppilaiden
motivointi ei ole vain musiikin perusteiden opettajan kontolla, vaan muidenkin
opettajien panos on merkittävä. Hanke antoi paljon uutta tietoa niin opettajien
kuin oppilaidenkin motivaatio-ongelmista ja keinoja niiden ratkaisemiseen.
Erityisen ajankohtaiseksi hankkeen teki se, että uusi 1.8.2018 käyttöön
otettava opetussuunnitelma korostaa oppilaslähtöisyyttä, motivaatiota ja
oppilaan omaa musiikintekemistä.