OMASTA KAUPUNGISTA KIRJOITUKSET IISALMEN SANOMISSA

Iisalmen Sanomat antoi Iidenille mahdollisuuden tuoda keskustan ja koko kaupungin ajankohtaisia asioita sekä Iidenin kuulumisia esille Omasta kaupungista- kolumnisarjan muodossa. Juttuja tullaan julkaisemaan noin kerran kuukaudessa. Kynän varteen tarttuu vuorollaan Iidenin kehittämispäällikkö, puheenjohtaja tai hallituksen jäsenet. 

Jutut julkaistaan Iisalmen Sanomien printtilehdessä tai ne voit lukea verkossa näköislehdessä. Lisäksi ne julkaistaan myös kaikkien luettavaksi myös täällä Iiden ry:n nettisivuilla.

40708640021_60520fffa7_c.jpg

OMASTA KAUPUNGISTA - JA NAAPURISTAKIN

Huhtikuun alussa avautui uusi Iisalmi ja tienoot -verkkokauppa, joka kokoaa yhteen osoitteeseen ison joukon Ylä-Savon tarjoamia matkailu-, ohjelma- ja elämyspalveluita aina majoituksesta nähtävyyksiin ja juhlatiloihin. Matkailijalle verkkokauppa tarjoaa mahdollisuuden löytää kaikki kaipaamansa palvelut ns. yhdeltä luukulta, vaikka jokainen palveluntarjoaja vastaakin itse omasta myynnistään. 

Iisalmi ja tienoot on yläsavolaisten matkailutoimijoiden yhteistyöorganisaatio, joka toimii Iiden ry sisällä. Iiden ry:n noin 130 jäsenestä mukana matkailuverkostossa on kaikkiaan 36 jäsentä, jotka ovat yhdistäneet voimansa ja järjestäytyneet yhteiselle verkkokauppa-alustalle. Toimintamalli on uusi, ja sen idea on syntynyt aidosta matkailijoiden toiveesta löytää helposti ja kootusti tietoa Ylä-Savon alueen palvelutarjonnasta. Toimintamalli, että Iisalmen kaupunkialueen kehittäminen ja alueen seudullinen matkailu toimivat saman yhdistyksen alla on myös poikkeuksellinen. Yhteinen yhdistys on tehnyt yhteistyöstä tiivistä ja luontaista kaupunkikeskustan kehittämisen ja matkailun välillä. Iisalmi ja tienoot perustama verkkokauppa on yksi konkreettinen keino ja esimerkki, joka mahdollistaa matkailutoimijoiden ja kivijalkaliikkeiden yhteistyön. Matkailun verkkokauppaan on alettu keräämään myös kivijalkayrittäjiä Ostokset & Palvelut -osion alle markkinoimaan tuotteitaan ja palveluitaan matkailijoille ja samalla myös alueen asukkaille. 

Tämä ”rajaton” yhteistyö on selkeä etu myös asiakkaalle. Ja asiakashan on tärkein. Erilaisia järjestelmiä rakentaessa onkin hyvä kysyä välillä itseltään ”unohtuiko asiakas”. Tiedon saavutettavuus ja ostamisen helppous ovat olleet avainsanoja nykyään ja niin myös tämän verkkokaupan suunnittelun keskeisenä ajatuksena – tavoitteena on tehdä loman suunnittelusta ja paikallisten toimijoiden löytymisestä asiakkaalle mahdollisimman mutkatonta ja huoletonta. Yrityksen nettisivut ovat olleet yrityksen löydettävyyden edellytys jo pitkään. Tiedon ja markkinoinnin pirstouduttua tarvitaan nykyään myös kokoavia palveluita, sivustoja ja kampanjoita, joista asiakas löytää tarvittavat palvelut yhdestä paikasta. Tämähän se on yhteismarkkinoinnin ydin.

Kun muistetaan, että asiakas on tärkein sekä ymmärretään yhteistyön ja yhteismarkkinoinnin merkitys, on meidän mahdollista saavuttaa kokoamme enemmän näkyvyyttä, tunnettuutta sekä asiakkaita ja tarjota hyvää palvelua omasta kaupungista ja koko Ylä-Savon alueelta jo asiakkaan ostopäätösvaiheessa. Ja palveleehan se sama sivusto myös yhä suositumpaa lähimatkailua sekä alueen omia asukkaita ja antaa heille keinon vinkata ja markkinoida aluettamme eteenpäin. 

Jarmo Miettinen, Iisalmi & Tienoot matkailu- ja markkinointiasiantuntija
Mervi Narinen, Iiden ry:n kehittämispäällikkö

Näyttökuva 2021-3-24 kello 12.31.51.png

Monestiko olemmekaan, itse kukin, sortuneet "puskista huuteluun" kun puhutaan kehittämisestä, ideoinnista tai asioiden eteenpäin viemisestä sekä toteuttamisesta. Kaikki, jotka ovat joskus olleet mukana ison tapahtuman järjestämisessä, viemässä innovatiivista ideaa eteenpäin vastusteluista huolimatta tai suunnittelemassa ja visioimassa uutta ja ihmeellistä, tietää, että homma ei ole helppo. Kaikkeen tähän tarvitaan aikaa ja pitkäjänteisyyttä sekä niitä oikeita ja samanhenkisiä tyyppejä asioiden toteuttamiseen. Tarvitaan sitä kuuluisaa yhteen hiileen puhaltamista. Ja joskus asiat nytkähtää eteenpäin nopeastikin, mutta useammin ei. Menee aikaa, palaa ehkä rahaakin, mitään ei tunnu tapahtuvan. Aika ei ehkä ollutkaan oikea. Tekijät turhautuu, siirtyy sivummalle, antaa olla ja lopettaa. Silloin ne samanhenkiset nostaa ylös ja potkii jatkamaan ja inspiroi sekä kannustaa. Ja usein se hetki voi olla tärkeä, ehkä tästä sittenkin voisi tulla jotain. Syttyy toivon kipinä ja asiat alkaa taas rullata eteenpäin.

On puhuttu pitkään ja hartaasti keskustan kehittämisestä. Se tuntuu olevan kaikkien huulilla ja jokaisella tuntuu olevan oma mielipide asiaan. Jotkut vaatii tekoja tyyliin: mikä maksaa, miksi ei voisi tehdä vain näin. On vuosia kokeiltu, erehdytty ja onnistuttu, jatkettu ja lopetettu, opittu ja kehitytty. Aika muuttuu mukana, jotkut asiat vain ovat aikansa eläneet eikä toimi enää tänä päivänä ja miksi pitäisikään. Ajatukset suuntaviivoista muuttuu ja tekijät muuttuu. Mutta yhtä kaikki, jokaisen pienikin panos kehittämiseen on tärkeä panos. Jokainen vuorollaan ideoi, antaa aikaansa ja panostaa yhteisen hyvän eteen. Niin ovat tehneet ihan jokaikinen torin kehittämisessä mukana ollut, jokainen kivijalkakauppias keskustassa ja yhdistystoiminnassa mukana ollut ja oleva. Sillä omalla ja pitkäjänteisellä toiminnalla, omilla pienillä ja vähän isommilla teoilla, niillä kehitetään toimintaa ja saadaan aikaan muutosta. 

Siispä seuraavan kerran kun mielesi tekee huudella puskista ja kun mieleesi tulee huippuidea, ota yhteyttä kehittämistoiminnassa mukana oleviin: Iidenin hallituksen jäseniin, kivijalkakauppiaisiin tai vaikkapa yrittäjäyhdistyksiin tai muihin yhdistyksiin, he kuuntelevat mielellään ja vievät ideaasi eteenpäin! Ainaisen "ei ne mitään osaa" tai "koskaan ei tapahdu mitään" sijasta anna oma panoksesi ja ideoi, tai tule mukaan ideoimaan ja suuntaa natkuttamiseen käyttämäsi energia johonkin positiiviseen ja tiedä vaikka siitä kehittyykin seuraava idea, joka vie keskustaa tai vaikkapa Iisalmen seutua nytkäyksen eteenpäin ja luo uutta, ehkä yrittäjyyttä, ainakin hyvinvointia ja on meidän kaikkien hyväksi.

Tiina Karppinen

Iiden ry hallituksen jäsen

Iisalmen Seudun Yrittäjänaiset ry puheenjohtaja

Suomen Yrittäjänaiset ry hallituksen jäsen

 

Omasta kaupungista kirjoitus 27.2.2021

tori-tammikuu Jukka drone 2021.jpg

TORI ON KOKO IISALMEN KESKUS JA SYDÄN

Iisalmen keskustan kehittäminen on tärkeässä roolissa niin vetovoiman kuin pitovoimankin näkökulmasta. Valtakunnallisesti torien rooli on vuosien saatossa muuttunut paljon. Iisalmessa toimijat ja vastuutahot ovat vaihtuneet. Asiakkaiden osto- ja asiointikäyttäytyminen on muuttunut, joten torin rooli ei ole enää entisensä. Iisalmen torin on uudistuttava, jotta sen toiminta palvelee käyttäjiä jatkossakin.

Tapahtumat nousevat monissa keskusteluissa tärkeiksi keinoksi. Ja sitä ne toki ovatkin. Iiden lähti kuitenkin syksyllä käynnistyneessä kehitystyössä tavoittelemaan myös jotain muuta. Ratkaisuja ja ideoita, joilla torille ja torin ympäristöön saadaan elämää, elävyyttä ja viihtyisyyttä myös arkena, tapahtumapäivien ulkopuolella.

Torin ja sen elävöittämiseen ei kukaan pysty yksin. Kehittämisideoita lähdettiin kartoittamaan yhdessä eri toimijoiden kanssa. Syksyn aikana saimme saman pöydän ääreen monipuolisen, innostuneen ja visioivan porukan. Yhdessä ideoiden koko ekosysteemi torin ympärillä alkoi hahmottumaan. Torialueeseen kuuluu myös kauppahalli, linja-autoasema, lähirakennukset ja yritykset.  Meillä kaikilla on jonkinlainen rooli torin elävöittämisessä. Se voi olla torikauppiaan rooli, lähialueen yrittäjän rooli, tapahtumanjärjestäjän rooli, asiakkaan rooli tai tapahtumankävijän rooli. Ilman toista, ei ole toistakaan.

Työpajoihin ja kehittämisprosessiin matkan varrella on osallistunut Iidenin ja toritoimija Safecaren lisäksi kaupungin virkamiehiä ja päättäjiä, opiskelijoita, torimyyjiä ja tapahtumanjärjestäjiä. Myös asukkailta on kerätty ideoita ja toiveita. Yhdessä syntyneitä melko isojakin ideoita ja niiden toteuttamismahdollisuuksia selvitetään tämän vuoden aikana.

Viime keväänä tapahtumien järjestäminen ja uusien toritapahtumien suunnittelu loppui kuin seinään. Korona aiheuttaa vieläkin paljon hankaluuksia, mutta torin tapahtumien vuosikelloa rakennetaan toiveikkain mielin. Tavoitteena on täydentää vuosikelloa sekä parantaa tiedotusta. Tämä tarkoittaa myös aktiivisten tapahtumanjärjestäjien hakemista ja houkuttelemista torille.

Keväällä mietitään myyntipaikkojen ja mökkien sijoittelua, yhteisiä teematoreja ja keskitettyjä torimyyntipäiviä yhdessä torimyyjien ja kaupungin kanssa. Myös torin viihtyisyyteen on toiveena saada jo pieniä kokeiluja tälle vuodelle, kuten toripöytien visuaalisen ilmeen kohentaminen ja ehkäpä pientä viheristutusta. Torin toiminnallisuus oli myös tärkeä esille noussut teema. Kesällä elämää tuo pieni leikkipaikka, mutta rinnalle mietitään myös uusia toiminnallisia alueita eri kohderyhmien tarpeisiin. Tänä talvena toteutettu jääliukumäki ja joulutorit ovat kokeiluja muuten haasteelliseen talviaikaan. Tapahtumiin, kokeiluihin ja ihan arkeenkin tori kaipaa siis väkeä, teillehän tätä tehdään, olipa roolisi torilla mikä tahansa.

Torilla tavataan!

Iiden ry kehittämispäällikkö Mervi Narinen ja hallituksen puheenjohtaja Jukka Ryhänen

Omasta kaupungista kirjoitus 26.1.2021

Wbanneri_400x225_OmastaKaupungista_Iiden.jpg

OMASTA KAUPUNGISTA IHMEEN HYVÄÄ

Viime aikojen ikävät uutiset kivijalkaliikkeiden lopettamisista eivät valitettavasti tulleet yllätyksenä kenellekkään. Matkus, verkkokauppa ja korona… siinä muutamia asioita joita voidaan asiasta syyttää. Valitettavasti koronatilanteen pitkittyessä voi olla odotettavissa vielä uusia lopettamisilmoituksia.

Iisalmi ei ole suinkaan ainoa paikkakunta, jossa kivijalkaliikkeet ovat ahdingossa. Moni saattaa unohtaa Matkuksen vetovoimasta puhuessaan, että se on ongelma myös Kuopion keskustalle. Sielläkin pienet yritykset kamppailevat eloonjäämisestä.

Valoisia kehityskulkuja on nähtävissä, jos niitä haluaa nähdä. Iisalmessakin monet kivijalkayritykset ovat perustaneet verkkokaupan laajentaakseen toimialuetta ja lisätäkseen myyntiä. Toisille verkkomyynti on pieni lisä, toisille se saattaa tuoda jo suurimman osan liikevaihdosta. Paikallista yritystä voit tukea myös asioimalla heidän verkkokaupoissaan. Näppärä ominaisuus on toisinaan tarjolla oleva tieto varastosaldosta, tiedät jo valmiiksi onko haluamaasi tuotetta varastossa. Iisalmeen on lisäksi rantautumassa Motonet ja Lidl aikoo rakentaa uuden liikekiinteistön. Kiinnostusta ja uskoa Iisalmen kaupalliseen voimaan on siis edelleen olemassa.

Surkuttelun ja “viimeinen sammuttaa valot” mentaliteetin sijaan peräänkuuluttaisinkin jokaisen meidän vastuuta kotikaupunkimme tulevaisuudesta. Vanhan sanonnan mukaan ei tule kysyä, mitä Iisalmi voi tehdä vuoksesi vaan mitä sinä voit tehdä Iisalmen hyväksi?

Kysynkin siis mitä Sinä voisit tehdä Iisalmen hyväksi? Louhenkatupäivänä keskusta täyttyy ihmisistä tungokseen asti, mutta missä kaikki ovat syksyisenä lauantaina päivänä? Isoja tapahtumia ei ole korona-aikana mahdollista järjestää, mutta asioille voi lähteä myös tapahtumattomina päivinä. Nyt voi olla viimeinen hetki tukea paikallisia yrittäjiä.

Syksyn aikana olemme Iidenissä pohtineet toimenpiteitä torin elävöittämiseksi. Joulun aikaan testattiin torimökkien siirtoa uuteen paikkaan. Tästä kokeilusta tuli paljon kiitosta, jokunen kehitysehdotuskin. Faktana todettakoon, että edellisen puolen vuoden aikana mökkeihin tehtiin yhteensä kolme varausta. Neljän joulutorilauantain aikana mökkejä varattiin nelinkertaisesti kesään verrattuna. Ja mökithän pysyvät näillä sijoillaan kevääseen asti ja ovat vuokrattavissa toritoimijan kautta. Torin suunnitelmista kerromme lisää kevään aikana.

Viime vuoden leutojen säiden jälkeen olemme saaneet nauttia tänä talvena lumesta ja pakkasesta. Jääliukumäki näkee päivänvalon ihan lähiaikoina, joten odotettavissa on iloisia lasten ääniä kauppahallin nurkalta. Varsinaisia avajaisia emme valitettavasti voi järjestää, mutta tulemme tiedottamaan heti kun liukumäki on käytössä.

Yhdessä Iisalmen tulevaisuutta rakentaen

 Jukka Ryhänen

puheenjohtaja, Iiden ry.