Iisalmen tornitaloilla syntynyt, mutta pian Pöllösenlahdelle perheensä mukana muuttanut Timo Hirvonen on iisalmelaisille ja yläsavolaisille jazzin ystäville tuttu musiikin ammattilainen.
Perheentalo-yhteistyö on monitoimijainen kumppanuusmalli, josta on kasvanut yksi iisalmelainen menestystarina. Keskeisinä toimijoina ovat Mannerheimin Lastensuojeluliiton Iisalmen yhdistys ry, Iisalmen pelastakaa Lapset ry ja Ylä-Savon Ensi- ja Turvakotiyhdistys ry.
Genelec Oy valmistaa aktiivisia kaiuttimia ammatti-, asennus- ja kotikäyttöön. Genelec on ollut maailman johtava aktiivikaiutinvalmistaja vuodesta 1978 lähtien. Yrityksen missiona on tuottaa iloa asiakkaiden elämään parhaan saatavilla olevan äänentoiston avulla.
Osaava, hyvinvoiva ja sitoutunut henkilöstö on tärkein resurssimme hyvien tuloksien saavuttamiseen.
K-Ruoka Awards palkitsi lauantaina 5.11.2016 Helsingin messukeskuksessa järjestetyssä gaalassa ensimmäistä kertaa Suomen ruokamaailman parhaat uutuudet, kiinnostavimmat ihmiset ja puhuttavimmat ilmiöt seitsemässä kategoriassa. Vuoden lähituottaja -kategorian palkinnon voitti Pesolan pihviliha Iisalmen Runnilta.
Emme odota ihmeitä. TEEMME NIITÄ.
Oppilaille syksy ja koulun alkaminen ovat aina jännittävää aikaa, mutta tänä vuonna se on ollut sitä Iisalmessa myös opettajille – ainakin Kangaslammilla ja Peltosalmella. Koulurakennukset hohtavat nyt uututtaan ja jopa tuoksuvat uudelle.
Iisalmi osallistui tammikuussa toteutettuun Taloustutkimus Oy:n Kuntien Asukaskokemus 2023 -tutkimukseen selvittääkseen asukkaidensa kokemuksia kotikaupunkiinsa liittyen. Lisäksi tutkimuskokonaisuudessa selvitettiin myös vapaa-ajan asukkaiden ja yritysten kokemuksia. Tutkimus tehtiin nyt Iisalmessa ensimmäisen kerran. Vertailuryhminä tutkimuksissa on Taloustutkimuksen tietopankissa olevat muut vastaaviin tutkimuksiin osallistuneet kunnat. Asukaskokemus Iisalmessa on hieman myönteisempi kuin vertailuaineiston kunnilla keskimäärin. Myös vapaa-ajan asukkaiden kokemus Iisalmesta on positiivinen, joskaan ei aivan yhtä hyvä, kuin muissa tutkituissa kunnissa keskimäärin. Yrityskokemustutkimuksessa Iisalmen parhaiksi puoliksi koettiin turvallinen toimintaympäristö, luotettava tulevaisuus kunnassa ja helppo asiointi kaupungin kanssa.
Iisalmi haastaa paikalliset yritykset mukaan kiireneutraaliustavoitteeseen keräämällä työpaikoilta konkreettisia toimia hyvinvoinnin ja kiireettömän työelämän tukemiseen. Kiire-barometrilla kaupunki seuraa iisalmelaisten kokemaa kiirettä puolivuosittain.
Poikkeuksellinen kevät ei ole onnistunut kampittamaan By Iisalmi –verkoston poikkeuksellista koeasumisen kampanjaa. Makkaralahdella on tehty koko kevään remonttia ja sisustustyötä, jotta Säästöpankkipalveluihin kesätöihin tuleva Jaana Kessel pääsisi muuttamaan viihtyisään kotiin heti kesäkuun alussa. Asunto näyttää toteen sekä yläsavolaisen vieraanvaraisuuden että Ylä-Savon ammattiopiston sloganin ”Antaa taidon näkyä” – Ysaon sisustusalan artesaaniopiskelijat ovat tehneet upeaa työtä.
Viime kesältä tuttu Iisalmen kaupungin ja By Iisalmi –verkoston koeasumisen kampanja herätti tänäkin vuonna runsaasti kiinnostusta. Alkuvuoden rekrytapahtumissa esitteet vietiin käsistä, ja kampanja puri myös digitaalisissa kanavissa. Hakijoita ilmoittautui yhteensä 32. Tulevan kesän koeasukkaaksi ja someviestijäksi valittiin joensuulainen oikeustieteiden opiskelija Jaana Kessel, jonka kesään tulee kuulumaan työskentely Säästöpankkipalveluissa.
Yritysten omistajanvaihdokset ovat usein hankalia ja ostajan löytyminen voi kestää pitkään. Tilitoimistokonkari Tuula Kauppinen ja nuori yrittäjä Miia Hynynen löysivät yhteisen sävelen alle kuukaudessa.
Iisalmen kaupungin koordinoima, alueen yritysten ja oppilaitosten yhteinen By Iisalmi-brändityö on vienyt osaamisen paikasta kertovaa viestiä etenkin paluumuuttajakohderyhmälle tai muuten Iisalmen seudun työ- ja opiskelutarjonnan kannalta potentiaalisille henkilöille jo reilun parin vuoden ajan. Brändimarkkinointiin on kuulunut muun muassa videomarkkinointia digitaalisissa kanavissa, tapahtumamarkkinointia ja kotiseutulähettilyyteen ja paikallisten palvelujen suositteluun kannustavia kampanjoita. Tältä vuodelta eniten keskustelua on herättänyt Narinkkatorille suuntautunut seudun markkinointitempaus ja siihen liittynyt Jyri Paretskoin kirjoittama Rakkauskirje Iisalmesta poismuuttaneille. Myöhemmin kesällä lähettiin myös Rakkauskirje Iisalmen vapaa-ajanasukkaille. Tempauksilla saadaan heräteltyä myös valtakunnallisen median kiinnostusta, joten brändityöhön kuuluukin aktiivinen uutisointi alueen vetovoiman kannalta myönteisistä aiheista.