Mieliteko #ByIisalmi -pelikortit

Iisalmen kaupunki, By Iisalmi -verkosto ja Mieliteko-ohjelma ovat tuottaneet Mieliteko #ByIisalmi -pelikortit innostaakseen ihmisiä viettämään leppoisia kiireettömän läsnäolon hetkiä yhdessä mukavan peliseuran kanssa. 

Pelikorttien suojelijana Arja "Arska-Täti" Wäisänen 

Inspiraatiota pelikortteihin on saatu By Iisalmi -lähettiläs (2022) Arja Wäisäseltä, joka järjesti maailmanlaajuisen koronaepidemian aikana oman Istuva Härkä -lähiökuppilansa asiakkaille etäyhteydellä yhteisöllisiä visailuiltoja – näin rakastavan lähiökuppilan välittävää ja yhteisöllistä tunnelmaa saatiin pidettyä yllä ihmisten ollessa fyysisesti erossa toisistaan.

Arska-Tätinä tutuksi tullut Arja esiintyykin Mieliteko #ByIisalmi -pelikorteissa Harlekiini (Harley Quinn) korteissa ja toimii pelikorttien suojelijana. Arjan viesti on, että ravintoloihin voi tulla pelailemaan ja seurustelemaan myös ilman alkoholia, jos kaipaa yhdessäoloa ja juttuseuraa – tärkeintä on, ettei kukaan jäisi yksin.

Mieliteko-ohjelman tavoitteena on lisätä mielenterveyttä ja mielen hyvinvointia sekä vähentää päihteiden käyttöä ja päihdemyönteisyyttä Pohjois-Savossa. Toiminnan ytimessä on ennaltaehkäisevä toiminta. Lue lisää Mieliteko-ohjelmasta verkkosivuilta.

Arjankuva.jpg

Mieliteko #ByIisalmi -peliohjeet

Pelaajien määrä: Mieliteko #ByIisalmi -korttipeliä voi pelata 1 – 10 henkilöä, joskaan yksin peli ei ole yhtä antoisa kuin seurassa, eikä maksimihenkilömäärä ole tarkasti rajattu. Parhaimmillaan peli on 2 – 6 henkilön seurueissa. Peliin osallistuvien ei tarvitse olla toisilleen ennestään tuttuja.

Pelipaikka: Pelipaikaksi kannattaa valita mukava nurkkaus, jossa jokaisen on hyvä olla. Peliä voi pelata myös etäyhteydellä – tällöin pelinhoitajalla tulee olla kortit, ja hän esittää kysymykset kullekin pelaajalle vuorollaan.

 

Peliohjeet:

  1. Jokainen pelaaja sitoutuu olemaan pelihetken ajan läsnä peliseurueelle arvostaen yhteistä aikaa.
  2. Sekoitetaan korttipakka ja asetetaan kortit pöydälle kysymyspuoli alaspäin.
  3. Pelin aloittaja päätetään perinteisellä lorulla: ”Entten tentten teelikamentten hissun kissun vaapula vissun eelin keelin klot, viipula vaapula vot Puh pah pelistä pois!” Hän, kenen kohdalla loru päättyy, saa aloittaa pelin.
  4. Aloitusvuoron saanut pelaaja nostaa pakasta kortin ja vastaa siinä esitettyyn kysymykseen tai tehtävään. Tämän jälkeen kortti siirretään pakassa alimmaiseksi.
  5. Pelivuoro siirtyy myötäpäivään.
  6. Pisteitä ei lasketa. Jokainen käännetty kortti on voitto puhumattomuuden kulttuurin rikkomiselle!
  7. Peli päättyy viimeistään silloin, kun kaikki kortit on käyty kertaalleen avattu. Pelin voi päättää myös aiemmin.
  8. Lopuksi peliseurue kerää pelikortit ja -säännöt takaisin rasiaansa ja kiittää seuruetta mukavasta yhdessä vietetystä hetkestä.

 

K18-kysymykset:

Peli sopii kaikenikäisille. Jos pelaajien joukossa on alle 18-vuotiaita, voi K18-merkityt päihteitä käsittelevät kysymykset jättää kokonaan pois pelattavien korttien joukosta. K18-kysymykset eivät sinänsä ole haitallisia alaikäisille ja niiden käsittely turvallisten aikuisten seurassa on suositeltavaakin.

 

Lataa ohjeet PDF-tiedostoina:

Mieliteko #ByIisalmi -pelikorttien ohjeet

Kiireettömän leppoisia pelihetkiä yhdessä tuttujen tai tuntemattomien kanssa!

Iisalmen kaupunki ja By Iisalmi -verkosto haluavat kannustaa pohtimaan omaan hyvinvointiin vaikuttavia asioita, kuten mielekästä työtä ja harrastuksia, tasapainoista arkea, kotiseudun tarjoamia mahdollisuuksia sekä omien valintojen vaikutuksia mielen ja kehon hyvinvointiin. Mieliteko #ByIisalmi -pelikortit kannustavat käsittelemään näitä aiheita pelillisesti ja matalalla kynnyksellä – hyvässä seurassa!

Lisää vinkkejä kiireneutraaliin, hyvinvoivaan arkeen
www.iisalmi.fi/kiireneutraali

logorivi pelikortit.JPG
JAA KUVA PELIHETKESTÄ SOMEEN