KariRönkkö_w.jpg

Se oli vuonna 1969.

Erkki Rönkön kuorma-auton lavalla ei ollutkaan soraa, vaan olutta. Keskiolut oli juuri vapautunut.

Olvin pihasta kuorma lähti Iisalmen ympäristöön ja vasta seitsemänvuotias Kari oli isän mukana keikalla.

”Tauolla syötiin omia eväsleipiä ja juotiin hiilihapotonta Olvin Jaffaa. Se oli aika hienoa”, Kari Rönkkö muistelee.

Pienyrittäjän perheeseen syntynyt Kari Rönkkö näki yrittäjä-isän elämää läheltä. Tuo olutkeikka ei ollut ainoa, jolloin Kari oli isänsä kyydissä.

”Oman isän esimerkki ja intohimo yrittäjyyteen. Se oli se suurin vaikuttava tekijä siihen, että kuljetusala vei minut. Tiesin sen jo silloin pikkupoikana.”

Mutta pikkupojalle ei luonnollisesti vielä työtä herunut.  Ensi piti käydä koulut. Keskikoulunsa jälkeen Kari Rönkkö haki ja pääsi ammattiopiston autonasentajalinjalle, joka avasi hänelle ovet työelämään.

”Ensimmäinen työpaikka oli Matti Makkosen Autokeskuksella, joka silloin sijaitsi Karjalankadulla Kankaan vesitornin juurella. Aloitin siinä autonasentajana. ”

Kun Makkonen rakensi uuden toimitalon Juho Peltolan naapuriin Tiirankadulle, Rönkkö seurasi mukana ja pääsi pian korjaamohallista varaosamyyjäksi.

”Kun isäni jälkeen näin, miten Matti Makkonen veti tätä hommaa, johti omaa yritystään määrätietoisesti kehittäen, oli silläkin näin jälkeenpäin ajateltuna iso vaikutus. ”

Oman isän ja Matti Makkosen lisäksi Kari Rönkkö kerkesi olemaan tovin myös Kärkkäisen veljesten Auliksen ja Olavin palveluksessa Iisalmen Traktorikoneella.

”Myös siellä pääsin näkemään erinomaisia esimerkkejä yrittäjyydestä. ”

 

Kun Iisalmen Sanomat muuttui seitsemänpäiväiseksi vuonna 1985, halusi se pian ulkoistaa lehtien yökuljetuksen. Vuonna 1986 alkoi Kari Rönkkö kuljetustoiminta, kun hän puolitoista vuotta ajoi lehtiä painotalolta jakajille. Päivisin hän oli yhä töissä Traktorikoneella.

”Kun sanomalehtien jakeluun tulivat myös Savon Sanomat ja Helsingin Sanomat vuonna 1987, jäin pois Traktorikoneelta. Kuljetustoiminta lisääntyi kerralla niin paljon. ”

Ja kun kasvun tielle oli lähdetty, sillä Rönkkö pysyi: Kuljetusliiketoiminta alkoi kasvaa ja pian asiakkaina olivat sanomalehtien lisäksi Heikkisen Leipomo, Posti ja Olvi.

Toiminta kasvoi nopeasti ja jo muutaman vuoden kuluttua yritysmuoto vaihtui toiminimestä kommandiittiyhtiöksi.  Leipää, lehtiä, postia ja viinaa ajettiin jo kolmella autolla.

Kolme vuosikymmentä sitten, vuonna 1991, Ky muuttui Oy:ksi.

”Osakeyhtiössä yritykselle jää helpommin omaa pääomaa yritystoiminnan kehittämiseen. Yritysmuodon muutos oli samalla myös tietoinen päätös sille, että yritystoimintaan panostetaan.”

 

Vuonna 1991 Suomessa elettiin syvää lamaa. Työttömyys lisääntyi räjähdysmäisesti ja lukuisat yrityksen menivät nurin. Kari Rönkkö tietää, pienestä se oli hänenkin kohdallaan kiinni.

”Kun yritystoimintaa laajennettiin, piti siihen saada pankista lainaa. Minullekin tarjottiin silloin halpoja ulkomaalaisia valuuttalainoja, mutta päätin pysyä suomalaisessa. ”

”Se oli kallista aikaa. Minulle on jäänyt mieleen numero 18,02. Se oli tuohon aikaan oman lainani korkoprosentti, siis 18,02! ”

Ajan henki Iisalmessa, Ylä-Savossa ja koko Suomessa oli kaikkialla sama: Leipää tarvittiin ruuaksi, laman tuomat laskut kuljetti Posti ja huoliin ja murheisiin saatettiin ottaa vähän Olvia – ja huomisesta lehdestä odotettiin parempia uutisia.

”Tällaisten arkisten tuotteiden kuljettaminen oli tämän yhtiön pelastus silloin. Ja se, ettei laajentumisvaiheessa sorruttu valuuttalainoihin. ”

Lamavuosina markan arvosta devalvoitiin ensin varovasti 14 prosenttia. Se ei riittänyt, vaan kellutuspäätöksellä sen arvosta hupeni vielä 27 prosenttia seuraavana vuonna.

”Tuo lama-aika vei monta hyvää yritystä, Rönkkö huokaa.

Samaan aikaan Rönkkö pyrki määrätietoisesti kasvattamaan omaa toimintaansa.  Oman isän esimerkki ja intohimo yrittäjyyteen kannusti palvelemaan asiakkaita ja tekemään asioita entistä paremmin.

”Profilella Vehiclesilla minulle sanottiin, ettei heille sopivaa kuljetusyritystä ole vielä olemassa. Pyysin kahden viikon mahdollisuutta ja sain sen. Siitä alkaen olemme Profilen kanssa kasvaneet yhdessä. ”

Toinen vielä upeampi kasvutarina löytyy Vieremältä, jonne Rönkkö kuljetti leipää, lehtiä ja viinaa 1990-luvulla. Usein kävi niin, että Rönkön auton edessä ajoi Ponssen väreihin maalattu Volvo, joka vei tehtaalle uusia osia Iisalmesta.

Kun Rönkkö ja Einari Vidgrén olivat molemmat Iisalmen Peli-Karhujen taustajoukoissa, otti Rönkkö asian kerran puheeksi jääkiekkoasioiden jälkeen.

”Kysyin Einarilta, että olisiko hyvä tehdä yhteistyötä. Sanoin, että siihen meidän autoon sopisi myös Ponssen varaosia – tulisivat samalla kyydillä joka päivä.”

Muutamaa päivää myöhemmin Rönkkö sai puhelun Ponsselta. 

”Sieltä ihmeteltiin, että sinäkö olet ostanut tuon meidän Volvon”, Rönkkö naurahtaa.

Tuon tapahtuman jälkeen Kuljetus Kari Rönkkö Oy on hoitanut myös Ponssen rahtiliikenteen Iisalmen ja Vieremän välillä. Yhteistyö on jatkunut, tehostunut ja kasvanut jo yli 20 vuotta.

 

Ponssen kanssa yhteistyö on laajentunut lähilogistiikassa aivan uusiin mittoihin. Kun Rönkkö osti ensimmäisen kiinteistönsä Iisalmesta, siirtyi sinne Ponssen varasto pääkaupunkiseudulta. Iisalmessa vuokrataso on edullisempi ja logistiikka varaston ja tuotannon välillä tehokkaasti hallittavissa.

Lähivarastoja Rönkkö on sen jälkeen tarjonnut myös muille asiakkailleen. Antinkadulla varastotilaa hyödyntää myös Normet, Kilpivirrantielle on majoittuneena muun maussa Hanza Toolfac ja uutena Mellanon logistisen varastot.

”Meidän kasvu viime vuosina on ollut enimmäkseen yhteistä kasvua olemassa olevien asiakkaiden kanssa. Olemme hakeneet yhteistyöllä kustannustehokkuutta ja onnistuneet sitä löytämään. ”

Yksi Iisalmen etu löytyy Rönkön mukaan hyvien yhteistyökumppaneiden ja edullisen vuokratason lisäksi karttakirjasta.

”Herranjestas sentään, Iisalmihan on ihan keskellä Suomea. Tästä on helppo hoitaa kuljetuksia minne päin vaan! ”

 

Iisalmen keskinen sijainti on Rönkön mukaan avainasemassa myös tulevaisuudessa. Se on yrityksen luontainen kasvukanava.

”Järkevin toiminnan kasvun tapa meillä on lähitulevaisuudessa se, että pyrimme tarjoamaan olemassa olevia reittejämme uusille asiakkaille. Ponssen tavoin, kun meidän auto on jo tien päällä, sopii siihen myös uusien asiakkaiden rahtia. Se on kustannustehokas tapa toimia. ”

Pitemmälle tulvaisuuteen menevien ennustusten tekeminen on vaikeaa. Kun Iisalmi täyttää 150 vuotta ja Kuljetus Kari Rönkkö Oy 40 vuotta, maailma on toisenlainen. Robotiikka on jo tulossa logistiikkaan, samoin monissa varastoissa käytetään jo robotteja.

Tekniikka kehittyy myös ajoneuvoissa, joissa on uusia teknisiä keksintöjä jatkuvasti.

”Minä silti uskon siihen, että kumipyöräliikennettä tarvitaan Suomessa tulevaisuudessakin. Suomi on niin pitkä maa. Ja meidän sijainti Iisalmessa, tässä keskellä Suomea, on erinomainen myös vuonna 2041. ”